Tichý zlodej kostí


Na základe prieskumu, ktorý nedávno prebehol v médiách, sme sa mohli dozvedieť alarmujúce správy o stave našej populácie. Zapojili sa aj lekári a odborná verejnosť. Vďaka ich veľkému prispeniu vyšlo najavo, že väčšina ľudí má veľmi nízke hodnoty vápnika a vitamínu D v krvi a reálne im hrozí postupný vznik osteoporózy.
cvičení s balonem
Ide o veľmi závažné ochorenie pohybového aparátu, kedy sa postupom času znižuje denzita, tj. hustota kostnej hmoty, takže dochádza k jej úbytku, ktorý môže viesť k únavovým zlomeninám. V prípade takejto zlomeniny bedrového kĺbu hrozí aj smrť. Ale nesmieme byť len pesimisti. Podstatné je, ako tomu môžeme aktívne zabrániť. Bohužiaľ toto ochorenie postihuje až trikrát častejšie ženy ako mužov. Ženy majú jednoducho nižšiu hustotu kostí než muži. Na vine je menopauza, ktorá dokáže veľmi zamávať s krehkým pohlavím. Mení sa v podstate celé telo ženy a urýchľuje sa tak starnutie organizmu. Začína pritom veľmi ticho a pomaly. Koho dnes nebolí chrbát alebo kĺby, že áno? Pritom osteoporózou trpí po celom svete až cca. 75 miliónov ľudí.

Komu reálne toto ochorenie hrozí?

Ak patríte do škatuľky s kolónkou sedavé zamestnaní, mali by ste sa mať na pozore. Ste totiž v rizikovej skupine. Nadmerne zaťažujete hlavne vašu chrbticu, ktorá je často v strnulej a neprirodzenej polohe. Osteoporóza totiž veľmi rada zasahuje práve oblasť bedrových stavcov. Mali by ste preto okamžite začať s prevenciou. Ak nemôžete z nejakého dôvodu opustiť svoju prácu, mali by ste aj počas nej občas vstať, prejsť sa a poriadne sa pretiahnuť. Okrem toho sa zbavte vo svojom jedálničku všetkých potravín, ktoré vám kradnú vápnik, ako sú sladkosti, sladené nápoje, múčne alebo aj príliš mäsité jedlá. Vedeli ste, že by ste dokonca mali obmedziť aj nadmerný prísun liekov?

Práve aj tie vám kradnú vápnik z kostí. Odporúčaná dávka vápnika tiež záleží na pohlaví, veku alebo aktivite človeka. Záleží aj, či máte za sebou nejaké úrazy. Dnes môže váš lekár veľmi ľahko zistiť, ako ste na tom práve vy. Stačí odborné vyšetrenie krvi a v prípade, že sa vaše obavy potvrdia, vás pošle na odborné vyšetrenie, ktorému sa hovorí denzitometria. Vďaka tomu zistíte, aká je hustota vašich kostí. Je to nebolestivá procedúra, ktorej sa nemusíte báť.
 ležící kostra

Zásady ťažkého boja

·        pravidelný pohyb – najvhodnejšia je dynamická chôdza
·        radikálna úprava jedálnička – obohatenie o potraviny plné vápnika a vitamínu D
·        obmedzte konzumáciu alkoholu
·        prestaňte fajčiť
·        pozitívne myslite
Tak čo ideme na to spolu?